آموزش فناوری اطلاعات و موبایل

مطالب آموزنده و مفید در زمینه کامپیوتر و موبایل

آموزش فناوری اطلاعات و موبایل

مطالب آموزنده و مفید در زمینه کامپیوتر و موبایل

آموزش فناوری اطلاعات و موبایل

به سوی دنیای فناوری اطلاعات

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

۱۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

مسنجر معروف موبوگرام که از سرورهای تلگرام اصلی استفاده میکند با پشتیبانی از زبان فارسی و طراحی منوهای کاربردی توانسته مورد استقبال بی نظیر مخاطبین قرار گیرد. این برنامه توسط گروه هانیسا طراحی شده و ویژگی هایی مانند حالت روح، تفکیک گفتگوها در دسته بندیهای متفاوت از جمله قابلیت های فوق العاده آن است. اکنون در این مقاله نحوه دیلیت اکانت دائمی حساب موبوگرام را بصورت تصویری بررسی خواهیم نمود.


مراحل حذف اکانت Mobogram :

1

به آدرس زیر که مرجع رسمی حذف اکانت تلگرام است مراجعه نمایید.

2

مانند تصویر زیر شماره موبایل خودتان را وارد کنید و گزینه Next را بزنید (اگر ساکن ایران هستید شماره را با پیشوند ۹۸+ وارد نمایید)

*به طور مثال اگر شماره ی شما ۰۹۱۲۳۴۵۶۷۸۹ می باشد، باید به صورت ۹۸۹۱۲۳۴۵۶۷۸۹+ وارد کنید.

آموزش حذف اکانت موبوگرام، دیلیت اکانت موبوگرام

3

اکنون برنامه موبوگرام را باز کنید.یک پسورد از سوی سرورهای تلگرام مانند شکل زیر برایتان ارسال می شود که در مرحله بعد لازمتان می شود.

آموزش حذف اکانت موبوگرام، دیلیت اکانت موبوگرام

>> نکته مهم :

در این قسمت حتما باید رمز را کپی کنید، برای اینکار پیام بالا را در کادر متن پایین صفحه منتقل کرده و رمز را کپی کنید!

آموزش حذف اکانت موبوگرام، دیلیت اکانت موبوگرام

4

رمز ارسال شده در مرحله قبل را درون کادرPassword وارد نمایید و گزینه Sign in را کلیک کنید.

آموزش حذف اکانت موبوگرام، دیلیت اکانت موبوگرام

5

اگر تصویری مانند شکل زیر برایتان نمایان شد، گزینه Deactivate account را زده و به قسمت بعد بروید (به تازگی این مرحله دیگر نمی آید!)



6

اکنون تصویر زیر را مشاهده خواهید نمود.گزینه Done را انتخاب کنید (می توانید فیلد دلیل را به دلخواه پر کنید)

آموزش حذف اکانت موبوگرام، دیلیت اکانت موبوگرام

7

حال دو گزینه مانند تصویر زیر برای شما نمایش داده می شود.گزینه Yes، delete my account را انتخاب و اکانت موبوگرام خود را برای همیشه حذف کنید.

آموزش حذف اکانت موبوگرام، دیلیت اکانت موبوگرامپس از حذف حساب تمامی گفتگوها، مکالمات و چت های شما پاک شده و تا چندین روز امکان ثبت نام مجدد بر روی همین سیمکارت نخواهید داشت.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ شهریور ۹۶ ، ۲۱:۲۸
مهندس شهاب عکاشه

ا پیشرفت روز افزون تکنولوژی تمام قطعات کامپیوتر نیز پیشرفت کرده اند و روز به روز سریعتر و کوچک تر می شوند. در این مطلب آموزشی قصد داریم تا تفاوت های ابتدایی هارد SSD و هارد HDD را برای شما آشکار سازیم.

شاید بار ها به این دو ویژگی هاردهای مختلف برخورده اید اما نمی دانید دقیقا این دو ویژگی چه تفاوتی با هم دارند و اصلا چه هستند.HDD یک نوع هارد معروف می باشد که احتمال زیاد همین الان که شما در حال خواندن این مطلب هستید از همین هارد در سیستم رو میزی و یا لب تاپ تان استفاده می کنید.

این سیستم هاردها نوع اول و قدیمی تر می باشد و از نظر فیزیکی دارای یک دیسک سخت به نام Platter می باشد که توسط یک بازوی مکانیکی به دوران در آمده و ذخیره اطلاعات را بر عهده می گیرد.این نوع هاردها یک سری ویژگی و همینطور معایب نیز دارد.

اما بگذارید ابتدا به سراغ نوع دوم هارد برویم و در آخر مقایسه نماییم.هارد های SSD نوع دوم هاردها می باشد که ابتدا در ارتش آمریکا برای محافظت بیشتر و حمل راحت تر انتقال اطلاعات استفاده شد و هم اکنون در بازار ها نیز به عموم فروخته می شود.

این نوع هارد ها دیگر دیسک سخت ندارند و بازوی مکانیکی ندارند و همینطور ابعاد کوچکتری نیز نسبت به HDD دارند. به طور مثال یک نمونه از این نوع هارد ها را می توان فلش مموری های معمولی حساب کرد.

این هاردها دارای خانه های پردازشی هستند که عمل خواندن و نوشتن اطلاعات را انجام می دهند که عدم وجود دیسک سخت و موارد مکانیکی بسیار به سرعت کپی و انتقال اطلاعات در این هارد ها کمک می کند. در آخر اگر بخواهیم این دو هارد را انتخاب کنیم خوب باید بی پرده گفت که هاردهای نوع دوم بسیار بهتر هستند زیرا  HDD ها امکان آسیب بسیاری زیادی دارند و همینطور به دلیل وجود تحرکات مکانیکی در این هارد قطعا استهلاک و مصرف برق بیشتری نیز طلب می کند. اما هاردهای SSD علاوه بر سرعت بیشتر انتقال اطلاعات کمتر آسیب پذیرتر هستند ولی قیمت این نوع هارد حدود 6 برابر هارد های نوع اول می باشد.

لازم به ذکر است که هارد های SSD روز به روز فراگیر تر می شوند، اگر در حال خریدن هارد جدید برای خود هستید نوع SSD را انتخاب کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ شهریور ۹۶ ، ۰۰:۱۲
مهندس شهاب عکاشه

پاول دورف از امکان خروج مدیر اصلی بدون حذف کل گروه در آپدیت بعدی تلگرام خبر داد.


پاول دورف مدیر تلگرام در جدیدترین پست صفحه رسمی  توئیترش  از اضافه شدن  قابلیت مهمی برای برورسانی بعدی این پیام رسان خبر داد.

تا کنون اگر مدیر اصلی یا سازنده گروه تلگرامی از آن خارج  می شد کل گروه نیز حذف می‌شد ، اما مدیر تلگرام وعده داد در آپدیت بعدی این پیام رسان امکان خروج مدیر اصلی بدون حذف گروه ،  اضافه خواهد شد.

با این ویژگی باید گفت، احتمالا نقل و  انتقال گروه نیز بین کاربران این پیام رسان رونق خواهد گرفت.

 

انتهای پیام/

خارج شدن مدیر اصلی  بدون حذف گروه در تلگرام

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ شهریور ۹۶ ، ۲۳:۵۹
مهندس شهاب عکاشه

دقایقی پیش جدیدترین نسخه پیام رسان تلگرام یعنی ورژن 4.3 در دسترس کاربران قرار گرفت و باز هم از چندین قابلیت جدید و بسیار کاربردی رونمایی شد. به صورت کلی این امکانات جدید را می توان به سه بخش پاسخ (Reply)، استیکر (Sticker) و دعوت نامه (Invitation) تقسیم بندی کرد. تلگرام در این آپدیت بار دیگر به فکر راحتی و تعامل بهتر کاربران با برنامه بوده و روش های جدیدی به خصوص برای چت های گروهی ارائه کرده است. به صورت مختصر باید بگوییم که مشاهده پیام های یک گروه که در ارتباط با شما هستند راحت تر شده و همچنین استفاده از استیکرها در گروه بسیار جذاب تر گردیده است. علاوه بر تمام اینها تغییرات بزرگی نیز در ارسال دعوت نامه به دوستان، برقراری تماس صوتی، ویرایش تصویر در آی او اس، فوروارد پیام به چندین نفر و… صورت گرفته است. پیشنهاد می کنیم به هیچ وجه ادامه مطلب را از دست ندهید تا از تمام این قابلیت های جدید تلگرام مطلع شوید.

 

بررسی سریعتر پاسخ ها و منشن ها

در سال 2015 وقتیکه تلگرام برای نخستین بار از قابلیت پاسخ ها (Replies) رونمایی کرد، حداکثر تعداد اعضای یک گروه می توانست 200 نفر باشد اما تاکنون این میزان 50 برابر شده و هر گروه می تواند حداکثر 10,000 عضو دارا داشته باشد. این روزها با محبوب تر شدن گروه های تلگرامی، همه ی ما به صورت معمول در هر روز حداقل چندبار در چت های گروهی منشن (Mention) می شویم یا ریپلای (Reply) دریافت می کنیم.

از این رو اینبار هم تلگرام در جدیدترین آپدیت خود به فکر راحتی کاربران بوده و با یک تیر دو نشان زده است! با استفاده از یکی از قابلیت های جدید این پیام رسان، نه دیگر هیچ پیام مرتبط با خود را از دست خواهید داد و نه اینکه وقت خود را بابت پیدا کردن چنین پیام هایی از دست خواهید داد. از نسخه 4.3 تلگرام، هروقت که شخصی شما را در یک گروه منشن کند یا به پیام تان پاسخ دهد، شما با یک علامت @ در صفحه ی چت های خود از این بابت مطلع خواهید شد.

 



 

اگر چنین علامتی را در کنار گروهی در لیست چت های خود مشاهده کردید کافیست بر روی آن ضربه بزنید تا مستقیماً به پیام مربوطه هدایت شوید. بعد از اینکه تمام پیام های مرتبط با خود را مشاهده کردید این علامت ناپدید خواهد شد.

 

استیکرهای موردعلاقه

همانطور که می دانید هرکسی قادر به ساخت استیکر در تلگرام است و روز به روز هزاران استیکر جدید به این پیام رسان اضافه می شود. استیکرها آنقدر جذاب هستند که ما هم ده ها تعداد از آنها را بر روی تلگرام خود نصب کرده و در طول گفتگوهای خود از آنها استفاده می کنیم. از امروز، هرکس که 5 استیکر یا بیشتر بر روی حساب خود نصب داشته باشد می تواند استیکرهای خود را با عبارت "مورد علاقه ها" (Favorites) نشانه گذاری کند. این استیکرها همواره در بالای پنل استیکر و در قسمت ستاره (Star) نشان داده می شوند در نتیجه می توانید سریعاً به آنها دسترسی پیدا کنید.

 



 

استیکرهای گروه

حال که صحبت از استیکر شد باید بگوییم که همچنین گروه هایی که حداقل 100 عضو داشته باشند می توانند یک مجموعه استیکر را برای مشاهده و استفاده تمام اعضای گروه در نظر بگیرند. با این کار اعضا قادر خواهند بود به صورت مستقیم و بدون نیاز به نصب پک استیکر به استفاده از آنها بپردازند.

 

 

دعوت از دوستان

قسمت دعوت دوستان (Invite Friends) که از طریق بخش مخاطبین در دسترس قرار می گیرد کاملاً از نو طراحی شده است. مخاطبینی که هنوز در تلگرام نیستند اما دوستان زیادی دارند که از تلگرام استفاده می کنند در بالای این لیست قرار می گیرند. بنابراین اگر شما چنین افرادی را به استفاده از تلگرام دعوت کنید به احتمال زیاد از آن استقبال خواهند کرد. به عنوان مثال شخصی که 100 یا 200 دوست در تلگرام دارد چرا باید ارتباط راحت با این حجم از افراد را از خود دریغ کند.

 

 

و بیشتر …

علاوه بر تمام اینها، مثل همیشه تلگرام از قابلیت ها و تغییرات کوچک تر اما بسیار کاربردی نیز رونمایی کرده است که به شرح زیر می باشند :

  • ویدیوهای Twitch از این پس توسط پخش کننده داخلی تلگرام پشتیبانی می شوند بنابراین می توانید به مشاهده آنها در حالت تصویر در تصویر پرداخته و به صورت همزمان با دوستان خود گفتگو کنید.
  • به لطف اندیکاتور جدید می توانید در طول یک تماس صوتی تلگرام، قدرت سیگنال آن را بررسی کنید.
  • در آی او اس می توانید تصویری که به صورت مستقیم از داخل کلیپ بورد وارد صفحه چت کرده اید را، پیش از ارسال ویرایش نمایید.
  • در اندروید، وقتیکه قصد فوروارد یک پیام را دارید می توانید با یک ضربه ی طولانی بر روی مخاطبین به انتخاب چند نفر بپردازید.
  • در اندروید، وقتیکه تصویری را در بخش فایل های رسانه ای اشتراک گذاری شده (Shared Media) مشاهده می کند، می توانید به محل پست شدن آن در صفحه چت بروید.
  • در اندروید، اگر تعداد زیادی پیام در تعداد زیادی از چت های فعال دارید، هماهنگ سازی بسیار بسیار سریعتر عمل خواهد کرد.

به نظر می رسد که تلگرام آپدیت دیگری را نیز برای عرضه در همین تابستان آماده کرده است. ما هم مثل شما مشتاقیم تا بدانیم بعد از این همه قابلیت جدید دوباره قرار است چه چیزی به این پیام رسان اضافه شود. منتظر آموزش ویژگی های اضافه شده به نسخه 4.3 تلگرام در وبسایت ما باشید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۹۶ ، ۰۷:۱۷
مهندس شهاب عکاشه

بسیاری از افراد منتظر آغاز فروش گلکسی نوت 8 هستند تا آن را خریداری 7کنند. از آن جاییکه قیمت این دستگاه خیلی بالاست، این افراد منتظر طرح های ویژه فروش این دستگاه هستند. سامسونگ موبایل آمریکا، در اقدامی جالب برنامه ویژه‌ای را برای فروش گلکسی نوت 8 کلید زده است. 

پیش از خواندن ادامه مطلب، توجه کنید این طرح فعلا فقط در ایالات متحده در حال اجرا هست. اگرچه امکان اجرای این طرح در کشورمان زیاد است، اما ممکن است این طرح هیچ وقت توسط سامسونگ موبایل ایران اجرایی نشود! 

فروش گلکسی نوت 8

تخفیف ۴۲۵ دلاری برای دارندگان سابق گلکسی نوت 7

کاربرانی که سال گذشته، فبلت ناکام گلکسی نوت 7 را خریرداری کرده بودند و مجبور شدند طی فراخوان رسمی سامسونگ، دستگاهشان را به سامسونگ تحویل دهند، می توانند با ارائه سند معتبری از خرید خود، ۴۲۵ دلار در خرید گلکسی نوت 8 تخفیف بگیرند یعنی حدودا نصف قیمت گلکسی نوت 8 را بپردازند!

این طرح تا ۳۰ سپتامبر در آمریکا اجرا خواهد شد. افراد متقاضی که بیش از ۱۸ سال سن دارند می توانند در این طرح ثبت نام کنند و پس از اثبات این که گلکسی نوت 7 را خریداری کرده بودند، در خرید گلکسی نوت 8 تا ۴۲۵ دلار تخفیف بگیرند. برای اثبات این که شما قبلا گلکسی نوت 7 را خریداری کرده بودید، باید کپی فاکتور خرید و یا قراردادی که بین شما و اپراتورتان منعقد شده است را ارائه کنید.

فروش گلکسی نوت 8

گلکسی نوت 7 را خریداری نکرده بودید؟ باز هم نگران نباشید!

اگر از دارندگان سابق گلکسی نوت 7 نیستید، همچنان امیدوار باشید. شما می توانید با ثبت نام در فروشگاه اینترنتی رسمی سامسونگ و همچنین داشتن حساب سامسونگ (Samsung Account)، پیش ثبت نام کرده و رسیدی را از سوی سامسونگ دریافت کنید. بعد از دریافت این رسید تا ۱۵ روز فرصت دارید اسمارتفون خود را برای سامسونگ بفرستید. دقت کنید اسمارتفون شما شرایط زیر را داشته باشد:

  • مشکلی در زمینه شارژ شدن و شارژ نگه داشتن نداشته باشد.
  • صفحه نمایش آن سالم باشد.
  • دزدی نباشد(سامسونگ یقینا می فهمد!)
  • به طور غیر معمولی، آسیب فیزیکی نداشته باشد.

بسیار خوب! اگر دستگاه شما این شرایط را داراست، آن را به حالت کارخانه برگردانید. (reset factory) و دستگاه خود را بدون سیم کارت، میکرو اس دی، لوازم جانبی از جمله کاور و … برای سامسونگ بفرستید. پس از بررسی های سامسونگ از دستگاه شما، می توانید تا ۴۲۵ دلار برای خرید گلکسی نوت 8 تخفیف بگیرید. توجه کنید اگر دستگاه شما شرایط فوق را نداشته باشد تنها ۲۵ دلار تخفیف خواهید گرفت. همچنین توجه کنید نمی توانید تصمیم خود را عوض کنید و پس از تحویل دادن اسمارتفونتان به سامسونگ، باید برای همیشه با آن خداحافظی کنید.

 

فروش گلکسی نوت 8

نظر شما درباره این طرح ویژه فروش گلکسی نوت 8 چیست؟ آیا درصورت اجرا شدن آن در ایران، از آن استقبال خواهید کرد؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ شهریور ۹۶ ، ۱۵:۲۶
مهندس شهاب عکاشه

کاربران مرورگر پرطرفدار کروم بزودی می‌توانند از پخش ناخواسته صدای صفحات وب جلوگیری کنند.

کاربران مرورگر پرطرفدار گوگل کروم به زودی ویژگی جدیدی را در این نرم افزار تجربه خواهند کرد که بتوان از پخش ناخواسته صدای سایت ها جلوگیری کرد.

بارها اتفاق افتاده، با ورود به یک سایت،  ویدئو یا صوتی به طور ناخواسته پخش شود و موجب آزار و ناراحتی کاربران شود. بر این اساس مرورگر کروم در حال آزمایش قابلیتی است که می‌توان پخش صدا را در صفحه مورد نظرتان غیرفعال کنید.

برای استفاده از این قابلیت با کلیک روی آیکون سمت چپ نوار آدرس، در منوی بازشده روی گزینه Sound کلیک و صدای آن صفحه را غیرفعال می‌کنند و تا زمانی که دوباره این ویژگی را به حالت اول بازنگردانند در همان حالت خواهد ماند.

 امکان بی صدا کردن سایت ها، قابلیت جدید مرورگر کروم

شاید بگویید این قابلیت با کلیک راست بر روی هر "تب" و انتخاب گزینه Mute Tab  وجود دارد اما در این روش باید با هر بار مراجعه به صفحه این کار را تکرار کنید.

توسعه دهندگان کروم در حال آزمایش این قابلیت هستند و احتمالا به زودی  به مرورگر پرطرفدار کروم اضافه خواهد شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ شهریور ۹۶ ، ۲۱:۱۷
مهندس شهاب عکاشه

چنانچه از افرادی باشید که قبلا در سامانه سهام عدالت ثبت نام کرده اید، اکنون برای دریافت سود سهام لازم است شماره شبای حساب بانکی خود را در سامانه ثبت نمایید.از آنجا که فرصت کمی برای ثبت شماره شبا باقی مانده  در این صفحه نحوه ثبت شماره شبا در سامانه سهام عدالت را بررسی خواهیم نمود.


شماره شبا عددی چند رقمی است که برای هر شماره حساب متفاوت می باشد و برای دریافت آن میتوانید علاوه بر خودپردازها از طریق سایت اصلی بانک خود اقدام نمایید.

1

اگر شماره شبای حساب خود را نمیدانید ابتدا وارد سایت اصلی بانکی که در آن حساب دارید شده و شماره حساب خود را وارد نمایید.

*اگر شماره شبای خود را از قبل دارید نیاز به طی کردن این مرحله ندارید.

برای دریافت شماره شبا باید، کادرهای مربوطه را به دقت پر نمایید و گزینه دریافت شماره شناسه شبا را بزنید.

*شماره حساب خود را میتوانید از خودپردازها دریافت نمایید، برای اینکار پرینت حسابتان را گرفته و عدد درج شده را در سایت مربوطه وارد نمایید.

عددی که ابتدای آن با IR شروع می شود را کپی کنید تا در سامانه سهام عدالت ثبت نمایید.

آموزش ثبت شماره شبا در سامانه سهام عدالت + تصاویر

*تصویر مربوطه به سایت اصلی بانک کشاورزی می باشد.

2

وارد آدرس زیر شوید و روی دکمه قرمز رنگ کلیک کنید.

3

تیک پایین صفحه را زده و با فشردن دکمهادامه به مرحله بعد بروید.

*پس از این مرحله تایمر فعال میشود و مدت زمان حدود ۱۰ دقیقه برای تکمیل عملیات دارید.

آموزش ثبت شماره شبا در سامانه سهام عدالت + تصاویر

4

شماره ملی خود را بصورت کامل وارد کرده و پس از ثبت کد امنیتی به مرحله بعد بروید.

آموزش ثبت شماره شبا در سامانه سهام عدالت + تصاویر

5

نام خود را از میان گزینه ها انتخاب نمایید.

آموزش ثبت شماره شبا در سامانه سهام عدالت + تصاویر

6

نام پدر خود را از میان گزینه ها انتخاب نمایید.

آموزش ثبت شماره شبا در سامانه سهام عدالت + تصاویر

7

تاریخ تولدتان را از میان گزینه ها انتخاب نمایید.

آموزش ثبت شماره شبا در سامانه سهام عدالت + تصاویر

8

شماره شناسنامه صحیح را از میان گزینه ها انتخاب نمایید.

آموزش ثبت شماره شبا در سامانه سهام عدالت + تصاویر

9

اکنون مشخصات دقیق خود را مشاهده میکنید، پس روی دکمه قرمز رنگ ثبت شماره شبا کلیک کنید.

آموزش ثبت شماره شبا در سامانه سهام عدالت + تصاویر

10

در این صفحه باید شماره شبای خود را بدون عبارت IR وارد کرده و سایر موارد خواسته شده را پر کرده و سپس آنرا ثبت نمایید.

*شماره تلفن همراهی وارد نمایید که دسترس باشد و در صورت مشکل باشما تماس برقرار شود.

آموزش ثبت شماره شبا در سامانه سهام عدالت + تصاویر

11

در صورت صحیح بودن موارد، به صفحه ای مشابه عکس زیر منتقل می شوید که این به معنای ثبت شماره شبای حسابتان می باشد.

آموزش ثبت شماره شبا در سامانه سهام عدالت + تصاویر

12

۱۵ روز پس از ثبت شماره شبا، برای اطلاع از نتیجه به همین سامانه مراجعه نمایید.

آموزش ثبت شماره شبا در سامانه سهام عدالت + تصاویر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ شهریور ۹۶ ، ۲۱:۰۳
مهندس شهاب عکاشه

شرکت گوگل سرانجام همزمان با خورشیدگرفتگی در آمریکا از اندروید 8 رونمایی کرد و آن را "Oreo" نام گذاری کرد.

همزمان با خورشیدگرفتگی که در 21 آگوست (30 مرداد) در آمریکا رخ داد، گوگل از جدیدترین نسخه خود رونمایی کرد.

گوگل اندروید 8 را با نام Oreo (نام یک بیسکوییت) معرفی کرد. تغییراتی که در این نسخه اندروید به وجود آمده، تغییراتی نیست که در ظاهر بشود آن را مشاهده کرد و تغییرات ظاهری آن نیز اندک است.

در زیر قصد داریم تا دو نسخه اندروید 7 (Nougat) و اندروید 8 (Oreo) را از لحاظ رابط کاربری با یکدیگر مقایسه کنیم. اگر گوشی شما از اندروید 8 پشتیبانی نمی‌کند، با مشاهده تصاویر زیر می توانید تغیرات اندک بوجود آمده در جدیدترین نسخه اندروید را مشاهده کنید.

اندروید 8 در سمت چپ و اندروید 7 در سمت راست تصویر قرار گرفته است.

تفاوت اندروید O و Nougat را مشاهده کنید + تصاویر

تفاوت اندروید O و Nougat را مشاهده کنید + تصاویر

تفاوت اندروید O و Nougat را مشاهده کنید + تصاویر

تفاوت اندروید O و Nougat را مشاهده کنید + تصاویر

تفاوت اندروید O و Nougat را مشاهده کنید + تصاویر

تفاوت اندروید O و Nougat را مشاهده کنید + تصاویر

تفاوت اندروید O و Nougat را مشاهده کنید + تصاویر

تفاوت اندروید O و Nougat را مشاهده کنید + تصاویر


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ شهریور ۹۶ ، ۱۵:۵۸
مهندس شهاب عکاشه

این روزها اخبار زیادی در مورد تحت نظر قرار گرفتن هنگام وب گردی توسط افراد غریبه از سازمان‌ها تا خدمات دهنده اینترنت شما به گوش می‎رسد. اما چیزی که کمتر به آن پرداخته می‎شود تحت نظر قرار گرفتن در سطح محلی است. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که آیا این امکان وجود دارد که شخص دیگری در زمان استفاده از وای‎فای آنها وب گردی های شما را مشاهده کنند.

وقتی شما برای استفاده وب گردی به وای‎فای شخص دیگری متصل می‎شوید، اگر آنها از اطلاعات فنی لازم برخوردار باشند قطعا می‎توانند وب‎سایت‎هایی که شما بازدید کرده‎اید را مشاهده کنند. اما قبل از این که خیلی نگران شوید، باید بدانید که برای انجام این کار به مهارت و تلاش زیادی نیاز است که از عهده اغلب مردم خارج است.

ساده‎ترین راهی که یک نفر می‎تواند این کار را انجام دهد زمانی است که شما از کامپیوتری استفاده کنید که صاحب شبکه به آن دسترسی داشته باشد. در چنین شرایطی یک نگاه اجمالی به تاریخچه مرورگر می‎تواند وب گردی شما را برملا کند (با فرض این که شما تاریخچه مرورگر را پاک نکرده باشید).

اگر شما از دستگاه اختصاصی خود استفاده می‎کنید آنها باید بعضی از نرم افزارهای مانیتورینگ را نصب کنند (برای مثال یک جمع کننده پکت مثل Wireshark) که بین دستگاه و روتر قرار می‎گیرند و تمام ترافیک را زیر نظر خواهند گرفت. اما رمزگشایی این اطلاعات نیز کار چندان راحتی نیست و بعید به نظر می‎رسد استفاده از وای‎فای دوست و اقوام شما مشکلی برایتان به وجود آورد.

مسلما اگر شما از یک شبکه ناامن استفاده کنید و یا به وای‎فای افرادی که نمی‎شناسید متصل شوید این امکان وجود دارد که آنها بتوانند حتی با استفاده از نرم افزارهای رایگان محتوایی که شما بازدید می‎کنید را بینند. علاوه بر وب‎سایت‎هایی که شما بازدید می‎کنید یک هکر می‎تواند اطلاعات ارزشمند شما مثل کلمات عبور یا اطلاعات کارت اعتباری شما را نیز به دست آورد.

چگونه می‎توان کسانی را که از وای‎فای مشترک استفاده می‎کنند تحت نظر قرار داد؟

همان‎گونه که قبلا نیز اشاره کردیم بررسی سایت‎هایی که دیگران بازدید می‎کنند کار راحتی نیست. علاوه بر این که شخصی که شما قصد تحت نظر گرفتن وبگردی او را دارید اگر از این موضوع بی اطلاع باشد کاری غیر اخلاقی است، اگر شما به دنبال اطلاعات محرمانه از قبیل اطلاعات بانکی باشید از لحاظ قانونی نیز جرم محسوب شده و پیگرد قضایی خواهد داشت.

اگر قصد مراقب از فرزند خود برای جلوگیری از دسترسی به سایت‎های نامناسب را دارید بهتر است به راحتی تنظیمات کنترل والدین شبکه خود را فعال کنید. ابزارهای کنترل والدین می‎توانند هر کاری از مسدود کردن نوع خاصی از محتوا و آدرس‎های ای‎پی تا مسدود کردن تمام دسترسی به اینترنت به جز سایت‎های مشخص را انجام دهد.

در صورتی که می‎خواهید ببینید چه کسانی از وای‎فای شما برای دسترسی به اینترنت استفاده می‎کنند، بعضی از روترها می‎توانند آدرس‎های ای‎پی بازدید شده را ذخیره کنند. البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که این روزها خیلی از سایت‎ها از CDN استفاده می‎کنند که ای‎پی واقعی سایت را پنهان می‎کند. CDNها به این منظور طراحی شده‎اند تا به سایت‎ها کمک کنند سریع‎تر اجرا شوند و برای جلوگیری از حملات مخرب امنیت سایت را افزایش می‎دهند.

یک گزینه دیگر جمع آوری پکت‎ها با استفاده از نرم افزارهایی مثل Wireshark است. این کار به شما اجازه می‎دهد تمام جوانب استفاده دیگران از شبکه شما را تحت نظر داشته باشید. تنها مشکل استفاده از Wireshark این است که تنظیمات آن (برای اغلب مردم) کار دشواری است و اگر از لحاظ فنی اطلاعات کافی نداشته باشید نمی‎توانید از آن استفاده کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ شهریور ۹۶ ، ۲۱:۱۴
مهندس شهاب عکاشه

آیا تا به حال کنجکاو شده‌اید درباره تعداد سیگنال‌های وای فای خانه های که در اطراف شما قرار دارند تحقیق کنید؟ بسیاری از ما زمانی که در منزل خود هستیم ممکن است تعداد ۱۰ یا بیشتر SSID منحصر به فرد را در بخش تنظیمات وای‌فای دستگاه هوشمند خود مشاهده کنیم. در حالت کلی، در یک ساختمان مسکونی سیگنال‌های وای‌فای در سراسر ساختمان پخش می‌شوند. این سیگنال‌های مختلف وای‌فای به‌شکل کاملاً ناهنجاری بر سرعت اینترنت تأثیر منفی می‌گذارند.

در حالی که سرعت اینترنت به‌واسطه این سیگنال‌ها دست‌خوش تغییر می‌شود، اما در عین حال ممکن است تهدیدات امنیتی را نیز برای شما به همراه داشته باشد. آمارها نشان می‌دهند افرادی که در سیگنال وای‌فای و SSID آن‌ها از سوی خانه‌های اطراف و در ساختمان‌های مسکونی از سوی واحدهای مختلف قابل رؤیت است، در معرض تهدید هکری قرار دارند. به‌ طوری که ممکن است اینترنت آن‌ها توسط افراد سودجو به سرقت برود. اما چه کنیم از وای‌فای خانه خود در برابر سرقت محافظت کنیم؟ ما در این مقاله به شما نشان می‌دهیم چگونه می‌توانید مانع به سرقت رفتن وای‌فای خود شوید.


هکرها در کمین وای فای خانه شما

ابتدا تنظیمات روتر خود را بررسی کنید

اگر بر این باورید که پهنای باند شما از سوی یکی از خانه‌ها یا واحدهای اطراف به سرقت رفته است، در نخستین گام باید به روتر خود نگاهی بیاندازید. روترها در زمینه ارائه اطلاعات به کاربران خود یکسان عمل نمی‌کنند و ممکن است قادر نباشید بعضی اطلاعاتی که در این بخش نشان داده شده است را مشاهده کنید. برای دسترسی به اطلاعات روتر و ورود به آن ابتدا نشانی IP روتر را به‌طور مستقیم در نوار نشانی مرورگر وارد کنید. در حالت کلی، برای ورود به بسیاری از روترها از نشانی‌های ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱، ۱۹۲٫۱۶۸٫۰٫۱ یا ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۲۵۴ می‌توان استفاده کرد. درباره تعدادی از روترها نشانی IP به همراه نام کاربری و گذرواژه دستگاه در پشت روتری که خریداری کرده‌اید نوشته شده است. اگر از طریق هیچ‌یک از روش‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم موفق نشدید به روتر خود وارد شوید، به نشانی: http://www.techspot.com/guides/287-default-router-ip-addresses

مراجعه کنید. در این نشانی فهرستی از رایج‌ترین نشانی‌های IP مورد استفاده روتر قرار دارد. پس از وارد شدن به روتر در بخش تنظیمات به‌سراغ بخش Attached Deviced یا Device List بروید. در روترهایی که با میان‌افزارهای مجزا به‌روزرسانی شده‌اند، باید به مسیر Status و سپس Wireless بروید. پس از آنکه موفق شدید بخش یاد شده را پیدا کنید، دستگاه‌های مختلفی که به وای‌فای شما متصل شده‌اند مورد بررسی قرار دهید.

همان ‌گونه که در شکل بالا مشاهده می‌کنید، انواع مختلفی از دستگاه‌های متصل به روتر به همراه نام و فرکانس‌ آن‌ها و درگاه‌هایی که دستگاه‌ها به‌صورت فیزیکی به مسیریاب متصل شده‌اند نشان داده می‌شود. اگر در این بخش دستگاهی به غیر از دستگاه‌های خود را مشاهده کردید، باید به شما اعلام داریم پهنای باند شما از سوی فردی غیرمجاز به سرقت رفته است. تولیدکنندگان مسیریاب‌ها به‌طور پیش‌فرض گزینه‌ای را در این قسمت به‌منظور پاک کردن یا ممانعت از اتصال مجدد دستگاه‌ها (Remove, Delete, Block) به ارتباطات وای‌فای در نظر گرفته‌اند.

گذرواژه پیش‌فرض مدیریتی را تغییر دهید

مسیریاب‌ها همواره با یک نام کاربری و گذرواژه از پیش تعیین شده در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند. در نتیجه در زمان خرید دستگاه در نخستین گام باید مقدار پیش‌فرض دو فیلد یاد شده را تغییر دهید. سایت‌های مختلفی وجود دارند که به شما اجازه می‌دهند از طریق مدل مسیریاب خود گواهی‌‌های لازم برای ورود به بخش تنظیمات را به دست آورید. پیشنهاد می‌کنیم گذرواژه مدیریتی را از طریق صفحه وب مربوط به مسیریاب خود تغییر دهید.

تنظیمات امنیتی را مورد بررسی قرار دهید

آمارها نشان می‌دهند زمانی که هکرها موفق می‌شوند سیگنال‌های وای‌فای را به سرقت ببرند، این‌ کار را از طریق وارد شدن به بخش تنظیمات امنیتی انجام می‌دهند. به عبارت دقیق‌تر، آن‌ها موفق به پیدا کردن راهی می‌شوند که به آن‌ها اجازه می‌دهد به این بخش وارد شوند. در نتیجه برای آنکه دست هکرها را از سیگنال‌های وای‌فای مسیریاب خود کوتاه کنید، باید امنیت دستگاه خود را بالاتر ببرید. تعدادی از مسیریاب‌ها به‌طور خودکار یک اتصال را برای شما ایجاد می‌کنند. اما اتصالی که به این شکل ساخته می‌شود، از تنظیمات امنیتی بالایی استفاده نمی‌کند.
در شرایطی که تولیدکنندگان می‌دانند ساخت چنین اتصالی خوب نیست، اما باز هم این ‌کار را انجام می‌دهند.

از رمزنگاری قدرتمند WPA2 استفاده کنید

ضروری است از رمزنگاری استاندارد WPA2 برای محافظت از گذرواژه خود استفاده کنید. اگر در مقطع فعلی مسیریاب شما روی گزینه WEP تنظیم شده بهتر است در نخستین فرصت ممکن آن ‌را تغییر دهید. استاندارد رمزنگاری WEP کاملاً قدیمی بوده است و به هیچ ‌عنوان کارایی لازم را ندارد تا از وای‌فای منزل شما به‌خوبی محافظت کند. این پروتکل امنیتی به ساده‌ترین شکل ممکن شکسته می‌شود و تنها قادر است در برابر هکرهای تازه‌کار از شما محافظت به عمل آورد.

SSID دستگاه خود را پنهان کنید

پنهان‌سازی SSID به شما کمک می‌کند از ارتباطات وای‌فای خود بهتر محافظت کنید. SSID نام شبکه وای‌فای است که از آن استفاده می‌کنید. این اقدام مانع از آن می‌شود تا نام شبکه شما پیرامون محیط اطراف خود پخش شده و نشان داده شود. با وجود این، اگر در اطراف شما هکری باشد که از ابزارهای هکری همچون Backtrack استفاده کند، این توانایی را دارد تا از مکانیسم‌های امنیتی عبور کند و SSID شبکه شما را به دست آورد. راهکار دیگری که پیش روی شما قرار دارد این است که نام SSID خود را به چیزی عجیب و غریب تبدیل کنید. در این زمینه بعضی کاربران خانگی از اسامی کاملاً مشخصی استفاده می‌کنند. در بسیاری از موارد دیده شده است که مصرف‌کنندگان خانگی نام خانوادگی خود را برای SSID استفاده کرده‌اند! این رویکرد مشابه آن است که به هکرها اعلام دارید سیگنال وای‌فای که مشاهده کرده‌اید به خانه من تعلق دارد، به‌سراغ آن بیایید!

WPS مسیریاب را خاموش کنید

WPS (سرنام Wi-Fi Protected Setup) یکی دیگر از مؤلفه‌های آسیب‌پذیری است که ممکن است به هکرها اجازه دهد به شبکه خانگی شما وارد شوند و درنهایت به اینترنت دسترسی پیدا کنند. در حالت کلی، WPS زمانی که از یک پین‌کد برای اعتبارسنجی ارتباطات جدید استفاده می‌کند، از طریق حملات آنلاین جست‌وجوی فراگیر در معرض خطر قرار می‌گیرد. این مشکل به‌واسطه نحوه پردازش پین‌کدها به وجود می‌آید. پین‌کد یک شماره دیجیتالی هشت رقمی است. زمانی که یک کامپیوتر جدید سعی می‌کند به شبکه‌ای دسترسی پیدا کند، از این پین‌کد در حالت دو نیمه استفاده می‌کند. به عبارت ساده‌تر، برای آنکه تعداد حدس‌های مورد نیاز به‌منظور بازیابی پین‌کد به حداقل برسد، این شماره دیجیتالی هشت رقمی به دو بخش تقسیم می‌شود. نیمه دوم پین‌کد حاوی سه رقم بوده است که تعداد ترکیبات آن کمتر از ۱۰۰۰ مورد می‌شود. حال زمانی که یک کامپیوتر جدید سعی دارد به شبکه وارد شود، در ابتدا یک پین‌کد ساخته می‌شود. پین‌کدی که شامل یک عدد هشت رقمی است. در فرآیند اعتبارسنجی ابتدا نیمه اول و سپس نیمه دوم به‌صورت مجزا از هم مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. نیمه اول این پین‌کد چهار رقم دارد که تعداد ترکیبات آن به ۱۰ هزار عدد می‌رسد. همچنین، همان ‌گونه که اشاره شد نیمه دوم در برگیرنده سه رقم فعال است. در نتیجه، چهار رقم اول ۱۰ هزار ترکیب و سه رقم دوم هزار ترکیب را به وجود می‌آورند. دست آخر نیز ۱۱۰۰۰ ترکیب مخفی به‌عنوان خروجی WPS ایجاد می‌شود. WPS نخستین بار در سال ۲۰۰۷ ابداع شد تا به شبکه‌های بی‌سیم خانگی اجازه دهد به‌شکل ساده‌تر و ایمن از سوی کاربران خانگی مورد استفاده قرار گیرند. اما ابزارهایی که امروزه برای بهره‌برداری از این آسیب‌پذیری ساخته شده‌اند، به قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسند. ابزارهایی شبیه به Bully که برای کاربران پلتفرم لینوکس نام‌آشنا است، تنها به‌منظور هک کردن WPS به کار می‌روند. WPS در حال حاضر به یکی از آسیب‌پذیرترین بخش‌های مسیریاب‌ها تبدیل شده است که هکرها به‌شکل ساده‌ای قادرند آن‌ را هک کنند.

عبارات عبور را به‌جای گذرواژه‌ها به کار ببرید

حافظه شما تا چه اندازه قوی است؟ آیا از حافظه‌ای کاملاً قوی برخوردار هستید تا یک گذرواژه منحصر به فرد و قدرتمند را به خاطر آورید؟ گذرواژه‌ها زمانی قدرتمند می‌شوند که از کاراکترهای منحصر به فردی در درون آن‌ها استفاده شده باشد. یک پیشنهاد برای گذرواژه‌های تک‌کلمه‌ای عبارات هستند. به‌جای آنکه از مجموعه کاراکترهای عجیب و غریبی استفاده کنید که یادآوری آن‌ها دشوار است، می‌توانید از مجموعه شخصیت‌هایی که درون یک داستان یا یک آهنگ وجود دارند به‌منظور ساخت عبارات طولانی که نقش یک گذرواژه را بازی می‌کنند استفاده کنید. یک عبارت عبوری ممکن است مشتمل بر طیف گسترده‌ای از کاراکترها باشد و این پتانسیل را دارد تا هکرها را به‌شکل قابل توجهی از شما دور نگه دارد.

به MAC Address Filtering توجه بیشتری داشته باشید

لپ‌تاپ‌ها، گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و حتی مسیریاب‌هایی که ما از آن‌ها استفاده می‌کنیم، هریک نشانی مک خاص خود را دارند. مک نشانی به‌منظور تشخیص و شناسایی ابزارهای خاص در یک خانه یا محل کار مورد استفاده قرار می‌گیرند. MAC Filtering را به ساده‌ترین شکل ممکن می‌توانید پیکربندی کنید. هکرها این توانایی را دارند تا مک نشانی‌ها را تغییر دهند یا جعل کنند. کاربران این توانایی را دارند تا مک نشانی‌هایی که ممکن است از سوی همسایگان آن‌ها مورد استفاده قرار گیرند شناسایی و در مرحله بعد مسدود کنند. پیکربندی مک نشانی‌ها باعث می‌شود تنها دستگاه‌هایی که مک نشانی آن‌ها مورد تأیید قرار گرفته است، اجازه اتصال به شبکه وای‌فای شما را داشته باشند.

چشم خود را باز نگه دارید

بهتر است همواره به این موضوع دقت داشته باشید که چه دستگاه‌هایی به مسیریاب شما متصل و مهم‌تر اینکه چه برنامه‌هایی از گوشی همراه شما به مسیریاب شما متصل شده‌اند. Fing یکی از ابزارهای قدرتمند شبکه است که به شما در این مورد کمک فراوانی می‌کند. این برنامه رایگان بوده و برای هر دو پلتفرم اندروید و iOS عرضه شده است. Fing این توانایی را دارد تا فهرستی از دستگاهی که به شبکه وای‌فای شما متصل شده‌اند پیدا کند و طیف گسترده‌ای از اطلاعات جالب توجه را در اختیار شما قرار دهد. از طریق این اطلاعات خاص قادر هستید به ردیابی دستگاه‌هایی بپردازید که به شبکه وای‌فای شما متصل شده‌اند.

مسیریاب خود را به بهترین شکل ممکن قفل کنید

درنهایت، یک ‌بار دیگر به شما توصیه می‌کنیم از ساده‌ترین و در عین حال مفیدترین راهکارها یعنی استاندارد رمزنگاری WPA2 و یک گذرواژه یا جملات گذرواژه‌ای قدرتمند به‌منظور محافظت از مسیریاب خود استفاده کنید. اگر کسی به‌دنبال آن است تا به هر طریقی به اینترنت شما وصل شود، ترکیب این دو تکنیک به‌شکل مؤثری از شما در برابر چنین فردی محافظت خواهد کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ شهریور ۹۶ ، ۲۱:۰۵
مهندس شهاب عکاشه